Onacceptabel gedrag van ouders: een opkomend probleem voor scholen
Over Rechtsprekers
Recht doen aan de praktijk en het verschil maken voor de praktijk!
Blijf op de hoogte
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies van hun kind, ouders die het niet eens zijn met de groepsindeling of vinden dat onvoldoende wordt opgetreden tegen pesters…ouders klagen veelvuldig en het staat hen ook vrij om hun mening te uiten en inzichten te delen over het onderwijs van hun kind. Maar soms gaan ouders te ver en verandert het klagen in het verstoren van de orde. Wanneer gaat klagen te ver? Hoe kan een school optreden tegen dergelijk onacceptabel gedrag?
Veelvoorkomende klachten
De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs behandelt klachten van ouders. De klachten kunnen gaan over besluiten genomen door de school maar ook over bejegening van medewerkers van de school jegens ouders of kind. Veelvoorkomende soorten klachten zien op:
- de begeleiding van het kind en het niveau van het onderwijs;
- de inhoud en toon van de communicatie met de ouders;
- groepsindeling en bevordering.
Wanneer gaat klagen te ver?
Kinderen hebben recht op goed onderwijs. Ouders mogen in dat kader bepaalde inspanningen van de school verwachten. Als ouders het niet eens zijn met gedragingen of besluiten van de school dan mag hier over geklaagd worden. Dit is hun goed recht. Klagen kan echter te ver gaan als door het klagen buitenproportioneel beslag wordt gelegd op de aandacht van de school, of als de orde binnen de schoolomgeving wordt bedreigd. In die gevallen mag een school maatregelen nemen tegen de ouders.
Ter illustratie: klagen kan te ver gaan wanneer ouders elke dag de school bestoken met telefoontjes en klaagmails, wanneer ouders medewerkers van de school beledigen en intimideren of wanneer ouders de school op social media zwartmaken.
Mogelijke maatregelen om onacceptabel gedrag tegen te gaan
Er zijn drie algemene categorieën van maatregelen die een school kan nemen om onacceptabel gedrag van ouders tegen te gaan:
- het opleggen van een contactregeling;
- het opleggen van een toegangsverbod;
- verwijdering van het kind.
Bij het opleggen van een contactregeling kan de ouder worden beperkt in zijn of haar mogelijkheden contact op te nemen met de school. Denk hierbij aan maatregelen zoals: ‘ouders mogen enkel nog communiceren met de directeur, niet met de groepsleerkracht’ en ‘van e-mails van de ouders zal enkel kennis worden genomen zolang de inhoud van de e-mail niet beledigend of aanstootgevend is’.
Het opleggen van een toegangsverbod gaat alweer een stapje verder. Hierbij wordt aan de ouders de toegang tot de school en/of het schoolplein ontzegd.
Voor het opleggen van alle bovenstaande maatregelen geldt dat duidelijk moet worden aangegeven naar aanleiding van welke gedragingen van de ouders de maatregel wordt opgelegd en dat de maatregel voldoende moet worden gemotiveerd.
Meer informatie
Meer weten over het tegengaan van onacceptabel gedrag van ouders? Volg dan nu onze cursus “Het tegengaan van onacceptabel gedrag van ouders” en leer op praktische manier over de juridische handvatten waarmee een school om kan gaan met ouders die een stap te ver gaan.
Inschrijven kan nu door op onderstaande link te klikken.